کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری

وکیل ملکی

4.3 / 5. تعداد رای: 18

کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری شهرداری تهران تا 35 سال قبل، برحسب تبصره ماده 5 قانون شهرداری در شهر تهران مستثنی شده بود. امّا در نهایت در سال 1365 تبصره نام برده اصلاح شد و چگونگی رسیدگی به طرح های تفصیلی در شهر تهران مشخص شد. با توجه به سؤالات بسیاری از مراجعین حضوری بنده، نظیر: مدارک لازم برای کمیسیون ماده 5 کدام اند؟ مصوبات کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران چگونه است؟ و…

به عنوان وکیل کمیسیون ماده ۵ در تهران تصمیم گرفتم در مقاله پیش رو با تکیه بر تجربیات شخصی و همچنین تشریح کامل قوانین بروز، به مهم ترین ابعاد دعاوی کمیسیون ماده 5 بپردازم.

مقاله: اعتراض به رای کمیسیون ماده 5

کمیسیون ماده ۵ چیست

قبل از هر چیز لازم می دانم که شما را با متن کامل ماده 5 شهرداری آشنا کنم.

مقاله: وکیل ملکی در کرج

به متن ماده 5 دقت کنید که می گوید:

«بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در هر استان یا فرمانداری کل که به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار یا فرماندار ‌کل و به عضویت رئیس

انجمن شهرستان، شهردار، نمایندگان وزارت فرهنگ و هنر و آبادانی و مسکن و نماینده مهندس مشاور تهیه ‌کننده طرح انجام می شود.

آن قسمت از نقشه های تفصیلی که به تصویب انجمن شهر برسد، برای شهرداری لازم ‌الاجرا خواهد بود. تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در ‌اساس طرح جامع شهری مؤثر باشند، باید به تأیید شورای‌ عالی شهرسازی برسند.»

مقاله: وکیل مشارکت در ساخت

امّا تبصره اصلاح شده ماده 5 که با نام ماده واحده تبصره ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است، به این شرح می باشد:

«بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها در شهر تهران به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزرای مسکن و شهرسازی کشور، نیرو (‌در حد معاونت مربوطه)، سرپرست سازمان حفاظت محیط‌ زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رئیس شورای شهر تهران می باشد.»

وظایف کمیسیون ماده ۵

کمیسیون ماده ۵ شهرداری که از آن با نام شورای عالی شهرسازی و معماری یاد می شود؛ وظایفی دارد که از مهم ترین آنان می توان به بررسی پیشنهادات ارائه شده در خصوص سیاست های شهرسازی در هیات وزیران اشاره کرد.

مقاله: وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰

به عبارت دیگر، از وظایف اصلی کمیسیون ماده 5 تغییر و تصویب طرح های تفصیلی می باشد.

طبق آیین ‌نامه:

«تغییرات نقشه های تفصیلی اگر بر اساس طرح جامع شهری مؤثر باشند، باید به تأیید مرجع تصویب کننده طرح جامع (شورای عالی شهرسازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی) برسند.»

همچنین کمیسیون ماده ۵، وظیفه دیگری در خصوص لوایح و مقررات شهرسازی و طرح های جامع شهری و معماری دارد که در رابطه با چگونگی استفاده و کاربری زمین به لحاظ اداری، مسکونی، فضای سبز و… اظهار نظر می کند و سپس اگر تغییراتی در خارج از طرح تفصیلی باشند، بررسی و مصوب خواهد کرد.

حال که با وظایف کمیسیون ماده 5 آشنا شدید؛ برویم تا با اختیارات این کمیسیون آشنا شویم و ببینیم که آیا کمیسیون ماده 5 صلاحیت برای تغییر کاربری در پلاک ثبتی را دارد یا خیر؟

آیا تغییر کاربری در این کمیسیون قانونی است؟

در این رابطه باید عرض کنم که اختیارات کمیسیون ماده 5، تنها در مشخص کردن میزان تراکم ساختمانی و سطح اشتغال و مشخص کردن کاربری اثرگذار است.

بنابراین کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران برای تغییر کاربری در پلاک ثبتی صلاحیت ندارد. همچنین انجام مصوبات در خصوص تغییر کاربری در این کمیسیون قانونی نمی باشد.

نتیجه می گیریم؛ طرح جامع شهری، تنها چارچوبی خواهد بود که باید در طرح های تفصیلی رعایت شود و خارج از طرح مربوطه نمی تواند اقدامی انجام دهد.

وظایف کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری

دبیرخانه کمیسیون ماده ۵، در حقیقت فضایی است که پیش نویس طرح تفصیلی (به صورت کتبی) توسط شهرداری به آن فرستاده می شود و همچنین تهیه و تنظیم پیش نویس مذکور نیز بر عهده شهرداری می باشد.

  •  محل دبیرخانه کمیسیون: شهرداری
  •  دبیر آن: شهردار تهران (در صورت حضور نداشتن شهردار تهران، نماینده تام الاختیار او)

جلسات کمیسیون با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و برای اعتبار بخشیدن به تصمیمات کمیسیون، حداقل 4 رای موافق ضروری است و همچنین مسئول دعوت از اعضای جلسه کمیسیون به عهده دبیرخانه است.

اعضای کمیسیون ماده 5

اعضای اصلی کمیسیون ماده 5 به شرح زیر می باشد:

  •  استاندار (یا معاون عمرانی او) به عنوان رئیس جلسه کمیسیون
  •  شهردار
  •  نماینده شورای اسلامی شهر
  •  نماینده سازمان میراث فرهنگی
  •  نماینده وزارت راه و شهرسازی
  •  نماینده جهاد کشاورزی
  •  نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی (که البته حق رای ندارد)

جلسه کمیسیون ماده 5 با حضور رئیس، دبیر و 3 عضو از اعضا رسمیت می یابد و برگزار می شود.

مصوبه کمیسیون مزبور زمانی اعتبار می یابد که 4 عضو از اعضای کمیسیون رای موافق داده باشند.

اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران

اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، مطابق با تبصره های 3 و 4 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است:

  •  معاونین ذی ربط وزرای مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو و جهاد کشاورزی
  •  معاونین رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  •  شهردار تهران (به عنوان رئیس کمیسیون)
  •  رئیس شورای اسلامی شهر تهران (بدون حق رای)

رئیس کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران چه کسی است؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردم؛ رئیس کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران، شهردار تهران می باشد.

مدت اعتبار طرح تفصیلی

ابتدا با متن مصوبه ای از آیین نامه؛ نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و همچنین مقررات شهرسازی و معماری کشور شروع می کنم که بر اساس آن نام این کمیسیون به کمیسیون طرح تفصیلی تغییر یافت:

طرح تفصیلی چیست ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5
طرح تفصیلی چیست ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5

«کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که در این آیین نامه کمیسیون طرح تفصیلی نامیده می شود،‌ در هر استان:

  •  به ریاست استاندار و عضویت رئیس سازمان مسکن و شهرسازی
  •  مدیرکل میراث فرهنگی و رئیس سازمان کشاورزی استان (‌که سمت‌ نمایندگی وزارتخانه های متبوع خود را به عهده خواهند داشت)
  •  رئیس شورای شهرستانی که طرح تفصیلی مربوط به شهر یا نقاط واقع در قلمرو آن شهرستان در دستور کار کمیسیون قرار دارد
  •  شهردار شهری که طرح تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون مطرح است
  •  نماینده مهندس مشاور یا ارگان‌ دیگری که عهده دار تهیه طرح تفصیلی مورد بحث در کمیسیون است

برای بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن تشکیل می شود.»

این مصوبه 5 تبصره دارد که به شرح زیر است:

تبصره 1: از نماینده سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات کمیسیون های ماده ۵ تهران و استان ها (‌بدون حق رای) دعوت به عمل خواهد آمد.

تبصره ۲: محل دبیرخانه این کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی استان و امور دبیرخانه آن زیر نظر معاون یا مدیر شهرسازی سازمان مسکن و ‌شهرسازی استان که دبیر کمیسیون است، انجام می شود.

تبصره 3: ترکیب کمیسیون طرح تفصیلی شهر تهران به موجب اصلاحیه مورخ ۲۵/۹/۱۳۶۵ ش مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان وزرای مسکن و ‌شهرسازی، کشور، نیرو، کشاورزی (در حد معاونت مربوطه)، سرپرست سازمان حفاظت محیط‌ زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رئیس‌ شورای شهر تهران تشکیل می شود.

‌محل دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران و دبیر آن شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او خواهد بود.

تبصره 4: تا تشکیل شورای اسلامی شهرستان، رئیس شورای اسلامی شهر مورد نظر عضو کمیسیون خواهد بود.

تبصره 5: از مدیرعامل آب و فاضلاب استان، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان و مدیرکل دفتر فنی استانداری مربوطه، برای شرکت در جلسات‌ کمیسیون بدون حق رای دعوت به عمل خواهد آمد.

‌همچنین از سایر رؤسای سازمان های ذی ربط؛ حسب مورد به تشخیص رئیس کمیسیون یا کمیسیون، دعوت به عمل خواهد آمد.

حال شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که طرح تفصیلی به زبان ساده تر یعنی چه؟

طرح تفصیلی عبارت از طرحی است، بر اساس معیارهای کلی طرح جامع شهر و همچنین نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف که موارد زیر در آن تعیین می گردد:

  •  موقعیت و مساحت دقیق زمین
  •  وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور
  •  میزان و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری
  •  اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری
  •  موقعیت و کلیه عوامل مختلف شهری

نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردند. (بند 3 از ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت آبادانی و مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن ها)

بنابراین نتیجه می گیریم که طرح تفصیلی، مشخص کردن کاربری زمین های شهری به طور دقیق (ذکر مساحت و متراژ) در چارچوب طرح جامع است و این طرح همانند یک شناسنامه تعیین کننده وضع حقوقی و فنی زمین های شهری می باشد.

ضوابط و معیارهای فنی و تخصصی در بررسی تغییرات طرح تفصیلی

بررسی تغییرات طرح تفصیلی در ماده 8 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، اشاره شده است.

در ادامه متن کامل این ماده را برای شما شرح می دهم:

«طرح های تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن ها پس از بررسی در کمیته کار به موجب ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی در کمیسیون های طرح تفصیلی بررسی و تصویب می شوند.

طرح های تفصیلی و تغییرات بعدی آن ها در صورتی که با طرح های جامع شهری مغایرت اساسی داشته باشند، پس از بررسی و تصویب در شورای استان جهت رای گیری و تصویب نهایی به شورای عالی ارائه خواهند شد.

مغایرت های اساسی طرح های تفصیلی با طرح جامع شهر، بر اساس مصوبات شورای عالی تعیین می شوند.»

نحوه تشکیل کمیته فنی، گروه های تخصصی شورای عالی و بررسی و تصویب آن ها، در ماده 31 آیین نامه مذکور آورده شده که در ادامه به تفصیل به آن می پردازم.

‌مطابق ماده 31 کمیته فنی شورای عالی:

1. جلسات کمیته فنی شورای عالی با حضور حداقل 6 نفر از اعضا و دبیر آن رسمیت می یابد.

2. تعداد جلسات مورد نیاز برای بررسی و اظهار نظر در مورد هریک از طرح ها به تشخیص دبیرخانه شورای عالی با هماهنگی کمیته فنی تعیین و گزارش گردش کار و نظر شورای استان توسط دبیرخانه مذکور به کمیته فنی شورای عالی ارائه خواهد شد تا طبق برنامه کار و زمان تعیین شده، نتیجه بررسی را اعلام نماید.

3. برنامه کار کمیته فنی شورای عالی متناسب با تعداد طرح های آماده برای بررسی در کمیته مذکور توسط دبیرخانه شورای عالی در دوره های شش ماهه تهیه و به صورت تقویم زمانی، تشکیل جلسات به اعضای کمیته فنی شورای عالی اعلام خواهد شد.

شرکت اعضا در جلساتی که بر اساس این برنامه تشکیل می شوند ضروری است.

جلسات فوق العاده و خارج از این برنامه با هماهنگی قبلی اعضای کمیته فنی تشکیل خواهند شد.

غیبت اعضا بیش از 4 جلسه متوالی یا 8 جلسه متناوب در جلسات پیش بینی شده در هر برنامه شش ماهه، به سازمان یا وزارتخانه مربوطه گزارش خواهد ‌شد.

در صورت تکرار غیبت غیر موجه، از دستگاه های مربوطه درخواست خواهد شد تا نماینده جدیدی معرفی نمایند.

4. دبیرخانه شورای عالی موظف است مدارک لازم را برای بررسی موضوعاتی که در کمیته فنی مطرح خواهند شد، حداقل یک هفته قبل در اختیار ‌اعضا قرار دهد.

5. اعضای کمیته فنی شورای عالی؛ می توانند در صورت نیاز و با هماهنگی قبلی دبیرخانه شورای عالی، حداکثر 2 نفر را بدون داشتن حق رای و به منظور مشورت، همراه خود به جلسه بیاورند.

کارشناسان همراه، تنها در صورت درخواست عضو مربوطه و با استفاده از وقت ایشان اجازه اظهار نظر‌ خواهند داشت.

6. در هریک از جلسات کمیته فنی؛ نتیجه بررسی های آن جلسه بر اساس نظر اکثریت اعضای حاضر در جلسه با ذکر نظرات موردی و دلایل مربوطه در ‌متن صورت ‌جلسه، توسط دبیر تنظیم و به امضای اعضای حاضر در جلسه رسیده و عیناً به شورای عالی ارائه خواهد گردید.

فرم صورت ‌جلسه موضوع این بند، توسط دبیرخانه و با هماهنگی اعضای کمیته فنی شورای عالی طراحی و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

مراحل ارجاع به کمیسیون ماده ۵

به عنوان یک وکیل ملکی باید اعلام کنم که این پروسه حدوداً 3 تا 4 ماه زمان می برد و اقداماتی که باید انجام شود را به طور خلاصه امّا کامل مطرح می کنم.

مرحله اول

ابتدا نامه درخواستی از شهرداری با ضمیمه نظریه مهندسان بازنگری در طرح تفصیلی، باید در دبیرخانه سازمان مهر شود و به واحد مربوطه ارجاع گردد.

مراحل ارجاع به کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5
مراحل ارجاع به کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5

مرحله دوم
پس از دستور مدیر شهرسازی، ثبت شماره در دفترخانه به دفتر واحد شهرسازی ارسال و سپس به کارشناس مسئول ارسال می گردد.

  •  اگر مدارک تکمیل نباشند: نامه به ارگان مربوطه جهت تکمیل مدارک ارجاع می شود.
  •  در صورتی که مدارک کامل باشند: روند به این صورت ادامه می یابد که:

کارشناس مسئول از مکان بازدید و بررسی به عمل می آورد و نظر خود را اعلام و به کمیته کارشناسی ارجاع می دهد.

مرحله سوم

اگر نظر کارشناس مسئول مشروط باشد؛ مجدد بررسی و استعلام خواهد شد و اگر نظر قطعی باشد، سرانجام به کمیسیون ماده 5 ارجاع می شود.

امّا در کمیسیون چه خواهد گذشت؟

صورت ‌جلسه توسط اعضای کمیسیون تهیه و نقشه های مصوب باید بررسی و امضا شوند.

سپس نتیجه به استانداری جهت ابلاغ به شهرداری ارسال گردد و استانداری نیز ابلاغ را به شهرداری مربوطه بفرستد.

مدارک لازم برای کمیسیون ماده 5

مدارکی که برای انجام این پروسه نیاز دارید عبارت‌اند از:

  •  نامه از ارگان متقاضی
  •  نقشه و موقعیت محل مورد استعلام
  •  سند مالکیت
  •  گزارش توجیهی پیشنهاد تغییر کاربری

در صورتی که در روند اجرا؛ بخش هایی از طرح های جامع مغایرت هایی با طرح تفصیلی داشته باشد که عملاً آن را غیرممکن سازد، این کمیسیون می تواند با اعمال تغییرات جزئی این مغایرت ها را رفع نماید.

همان‌طور که ملاحظه می کنید این پروسه بسیار حساس و زمان بر است.

پیشنهاد می کنم جهت افزایش دقت کار و به صفر رساندن احتمال هر گونه خطا، حتماً از حضور وکیل کمیسیون ماده 5 بهره ببرید.

بنده نیز در آسا وکیل به عنوان متخصص این حوزه، می توانم شما را در این مسیر همراهی کنم.

مدت اعتبار طرح تفصیلی

وظیفه کمیسیون ماده ۵، صرفاً بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و تغییرات آن ها در هر استان می باشد.

در قوانین موجود و مرتبط با کمیسیون ماده 5، قانونی مبنی بر تعیین مهلت یک ساله برای تقاضاکنندگان تغییر کاربری زمین به جهت اخذ پروانه ساخت و شروع به ساخت و ساز وجود ندارد.

امّا گاهی مشاهده می کنیم که در مصوبه کمیسیون ماده 5 گفته می شود:

در صورتی که پس از انقضای مدت یک سال متقاضیان اقدامی در جهت اخذ پروانه نداشته باشند و شروع به کار نکنند؛ برای تعیین تکلیف کاربری پلاک، مجدداً موضوع باید در کمیسیون ماده 5 مطرح شود که با وظایف و اختیارات ماده 5 کمیسیون قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مغایرت دارد.

مرجع صالح برای شکایت از مصوبات کمیسیون ماده ۵

به طور کلی تنها مرجع صالح برای شکایات و اعتراضات از مصوبات، دیوان عدالت اداری می باشد.

امّا کاربر گرامی آسا وکیل دقت داشته باشید، شکایت از مصوبات 2 جنبه عمومی و شخصی دارد.

  •  شکایات از مصوبات عمومی کمیسیون ماده 5 شهرداری، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می گردد.
  •  شکایات از مصوبات شخصی کمیسیون ماده ۵، در دیوان عدالت اداری مطرح می گردد.

اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری

مطابق ماده 80؛ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، تقاضای ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان، با تقدیم درخواست انجام می گیرد.

تذکر: توضیحات جامع و کامل این موضوع را می توانید در مقاله ای با همین عنوان که در ابتدای مقاله ذکر شده است، مطالعه کنید.

در درخواست مذکور، تصریح به موارد زیر ضروری است:

الف. مشخصات و اقامتگاه درخواست ‌کننده
ب‌. مشخصات مصوبه مورد اعتراض
پ. حکم شرعی یا مواد قانونی که ادعای مغایرت مصوبه با آن شده
ت‌. دلایل و جهات اعتراض از حیث مغایرت مصوبه با شرع، قانون اساسی، سایر قوانین و یا خروج از اختیارات مرجع تصویب کننده
ث‌. امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده

تبصره ـ سایر مقررات مربوط به تنظیم، ارسال و ثبت دادخواست؛ به استثنای ذینفع بودن درخواست‏ کننده و پرداخت هزینه دادرسی، در درخواست ابطال مصوبه نیز جاری است.

درخواست ها توسط رئیس دیوان، به دفتر هیات عمومی ارجاع داده می شود.

در صورتی که موارد مذکور در ماده فوق رعایت نگردد؛ مدیر دفتر هیات عمومی مطابق ماده 81 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، به شرح زیر اقدام خواهد کرد:

1. در مورد بند (الف) ظرف پنج روز قرار رد درخواست صادر می نماید.
2. در مورد بند (ث) مطابق ماده ۲۸ این قانون عمل می نماید.
3. در سایر موارد با ذکر جهات نقص؛ اخطاریه صادر و متقاضی مکلف است ظرف ده روز پس از ابلاغ، نسبت به رفع نقص اقدام کند. در غیر این صورت، قرار رد درخواست صادر می شود. این قرار، قطعی است.

برحسب ماده ۹۲ قانون مزبور:

«چنانچه مصوبه ای در هیات عمومی ابطال شود؛ رعایت مفاد رای هیات عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است.

هرگاه مراجع مربوطه مصوبه جدیدی مغایر رای هیات عمومی تصویب کنند؛ رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده (۸۳) این قانون و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب ‌کننده، در هیات عمومی مطرح می نماید.»

تخلفات کمیسیون ماده ۵ شهرداری

کمیسیون ماده 5 یکی از مهم ترین نهادها در تصمیم گیری امور شهری است.

چرا که ساخت و سازهای بی رویه و تخریب باغات، فضای سبز، کشاورزی و تبدیل آن ها به برج های مسکونی و تجاری، مسئله ای است که زیان های آن تمامی شهروندان و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد.

تخلفات کمیسیون ماده 5 ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5
تخلفات کمیسیون ماده 5 ، کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری ، ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده ۵ چیست ، کمیسیون ماده ۵ شهرداری ، کمیسیون ماده 5 شهرداری ، وظایف کمیسیون ماده 5

امّا با وجود این حجم از حساسیت؛ می بینیم که این کمیسیون در مواردی، تغییرات و انحرافات زیادی در طرح های جامع و تفصیلی شهرها به وجود آورده و با مصوبات و اقدامات خود، فضاهای شهری را از قاعده خارج می کنند.

نتیجه این اقدامات موجب ناپایداری وضع موجود شده و این ناپایداری روی سطح کیفیت زندگی مطلوب شهروندان و سایر موجودات و همچنین روی محیط زیست تأثیرات منفی می گذارد.

این موارد از یک جهت نشان دهنده تخلفات وسیع این کمیسیون و اعضای آن است و از سوی دیگر بیانگر ضعف نظارتی و برخوردهای قانونی با چنین تخلفاتی است.

تغییر کاربری اراضی کمیسیون ماده 5 امکان دارد؟

واضح است که تمامی اراضی دارای یک کاربری معین هستند که مشخص کننده نوع استفاده از زمین می باشند.

از جمله کاربری مسکونی، تجاری، درمانی، کشاورزی، گردشگری، خدماتی، آموزشی، ورزشی و …

تنها مرجع ذی‌صلاح جهت تغییر کاربری اراضی؛ کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری است و برخلاف باور عموم، شهرداری هیچ گونه اختیاری برای تغییر کاربری اراضی ندارد.

در جلسات کمیسیون ماده 5 که با حضور اعضای اصلی (پیش تر به آن پرداختم) رسمیت می یابند، درخواست هایی که شهرداری برای دبیرخانه ارسال کرده است را بررسی و سرانجام برای تغییر کاربری اراضی تصمیم گیری می شود.

ضرورت حضور وکیل کمیسیون ماده 5 چیست؟

ابتدا باید عرض کنم؛ وکیل کمیسیون ماده 5، باید تسلط کافی بر دعاوی مربوط به شهرداری را داشته باشد.

 وکیل متخصص این دعاوی؛ می تواند با توجه به موقعیت شما در طول پروسه حقوقی، بهترین راه حل را به شما ارائه کرده و از میزان ریسک بالای این دعاوی تا حد امکان بکاهد.

بنابراین پیشنهاد می کنم کار را به کاردان بسپارید و حتماً در این زمینه مشورت بگیرید.

خوشحالم که تا انتهای این مقاله از سایت آسا وکیل با بنده همراه بودید. در صورتی که شما هم در دعاوی کمیسیون ماده پنج نیاز به مشاوره و یا درخواست وکالت داشتید، می توانید با بنده تماس بگیرید.

گروه وکلای آسا وکیل:

مقاله ای که مطالعه کردید با زحمت فراوانی توسط تیم تولید محتوای آسا وکیل نگارش شده است، امید داریم که به این فرهنگ صحیح احترام گذاشته و از کپی کردن محتوا آن هم بدون ذکر منبع (آسا وکیل)، خودداری نمایید.

مقالات دعاوی ملکی:

آیا نظر و یا سؤالی در مورد این مقاله دارید؟

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خيلي مفيد .

    پاسخ
  • کامرانی
    خرداد 24, 1402 09:11

    سلام و وقت بخیر
    ملک بنده در طرح تعریض خیابان واقع شده و این طرح در سال ۹۳ تصوب شده. تا به حال حدود ۹ سال از آن طرح گذشته و طرح هنوز اجرایی نشده! شهرداری طی این مدت اجازه هرگونه بهره برداری و توسعه را از بنده ساقط نموده است. با در نظر گرفتن فرجه قانونی اجرای طرح تفصیلی ۱۸ ماه و تا ۵ سال، آیا با توجه به گذشت ۹ سال میتوانم ادعا و شکایت ضرر و زیان از شهرداری و کمسیون ۵ را داشته باشم یا خیر؟؟
    *** لازم به ذکر است بنده از دیوان عليه شهرداری باعنوان الزام به صدور پروانه ساخت طرح دعوا نموده ام و تیرماه زمان رسیدگی آن است!
    متشکرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید